Why we Don’t Get Married in Egypt? Episode 3

أولاً أنا أحب اني أقول إن رأي إتغير بعد أول حلقتين و كل التعليقات إلي شفتها.

البنات بتتنك عشان هي خيفه من المجهول طب فهمناها. طب و الأهل؟

أنا عارف اني قلت اني هاتكلم عن العفش والتشطيب بس لاقيت إن دة مش مهم في حاجة أهم؟ و هي العائلة!

الحلقة التالتة: الأهل!

أنا نفسي كل ولد يروح يسأل ابوه و أمه لما جم يتجوزوا كان معاهم كام و كان مستوى معيشتهم أيه ،في الغالب هيقولوا ربنا كرم و رزقنا من عنده و إتجوزنا و كله مشي بسلاسة (في الغالب!).

و ياريت البنات تروح تسأل أبوها نفس السؤال، في الغالب هيرد نفس الرد.

و هنا السؤال يطرح نفسه، ليه الأب (بالذات) و ساعات الأم لم يجي لبنتهم عريس بيقعدوا يقطعوا في فروته و يقعدوا يتتنكو عليه ؟ عشان هما خايفين الواد يطلع صايع و يمرمط البنت معه و يصبحها بعلقة و يمسيها بعلقة!؟

يا رجل و ياسيدتي الجواب بيبان من عنوانه لو الواد صايع و قليل الأدب بيبان من الأول و لو كان محترم بردوا بيبان.

طب إنت يا عام الحج لم رحت تتقدم لمراتك حماك عمل إيه معاك؟ هل خنق علق ذي ما أنت بتعمل دلوقتي؟ولا اداك الفرصة و وثق فيك؟و ساعدك و شجعك؟

طب دة لو كان خنق عليك يبئة مطلعهوش على الواد الغلبان إلي جاي يتقدم لبنتك، و لو كان ساعدك و وثق فيك يبقى ساعد الواد اللي جيلك ده! صح ولا أنا غلطان؟

ده أول نقطة ! تاني نقطة موضوع مستوى المعيشة مع احترامي الكامل إنت (و كلامي لأبو البنت) إنت أخدت كم سنة عاشاً توصل للمستوى ده؟ أعتقد مش أقل من ١٠ – ١٥ سنة، طب عايز واد متخرج من سنتين ولا تلاتة يعيشها في نفس المستوى من الأول طب دانت كدة بتظلمه، أقلك إنت تقلق لو الواد شايف انه معندهوش طموح و هو أصلاً بروطه قلته أحسن!

يا جماعة أنا أحب ادعوا كل أب و أم انهم يحكموا عقلهم و يتقوى الله في الواد إلي جي يطلب أيد بنتهم.

و أحب اني أفكرهم بحديث سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم “إذا أتاكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه”

الحديث مقلش معاه ١٠٠ ألف جنيه و شقة ٣ أود و صالة و ٢ حمام، و عنده عربية. كل إلي قاله الحديث إن يكون دينه صحيح! البني أدم إلي بيحافظ على دينه لازم يكون طموح و عند هدف في حياته.

فيه رجاله بيصعب عليه إنه بعد ما صرف دم قلبه على تعليم البنت و تربيتها ييجي واحد ياخذها و كمان يعيشها في مستوى أقل من إلي هي فيه دلوقتي طب معلش عندي سؤال تاني! مش ده إلي حصل معاك ليه تقول لأ؟ ماهو الواد لو كويس و عايز يكبر هيشتغل بأيده و سنانه عشان يعيشها في مستوى أعلى، الجواز مش فلوس و بس ده حياه بين اتنين كفاح متبادل.

يا ريت بس حد يقولي لو أنا فكر نفسي في يوتوبيا و نوع البشر إلي أنا بتكلم عليه ده مش موجود.

معظم إلي علقوا على الحلقتين الأولنيين قعد يقولوا في ناس لسة بتشتري رجل طب قول لي هما فين و القيهم ازاي أكلم الدليل و أقول اديني نمرة إلي بيشتروا رجالة؟

في النهاية أحب أقول إن فيه أهالي عايزين مخهم يتفرمت عشان يبتدو يفكروا صح. لكن من رحمة ربنا على شباب البلد ده إن في ناس لسة بتشتري رجالة! (على ما أعتقد!)

برده عشان أقول الحق في ولاد ولاد ……. ببساطة مش بتوع شيل مسؤلية هما دول إلي جيبين الشباب لورا.

إيه رأيكوا بقى؟؟

أنا إن شاء الله هاتكلم في الحلقة الرابعة عن ازاي الشباب بيختار البنت !!!

أخر نقطة:

في ناس كتير قالت لي إن الحلقة التانية قلشت مني، أنا اعترف بذلك بس أنا قلت اني هاكتب حاجة إختراع!

و كمان جالي تعليق إن الحلقة قصيرة عن أول حلقة بس ده مش بأيدي ببساطة إلي في دماغي بيطلع على الكيبورد عدل! يطلع في سطرين يطلع في صفحتين مش فارقة معايا! المهم الفكرة توصل ولا إيه رأيكوا؟!

سلام مؤقت!

Leave a Reply

